Bericht van onze CEO

Connectie in actie

Van een concurrerende telecomsector tot een snel veranderende entertainmentmarkt. En van economische tegenwind tot technologische vooruitgang: VodafoneZiggo maakt deel uit van een dynamisch en uitdagend landschap.  In 2023 omarmden we die uitdagingen en bleven ons onderscheiden door ons unieke aanbod. We werkten verder aan de verwezenlijking van ons doel: plezier en vooruitgang creëren met elke verbinding.

Eén van de meest memorabele momenten van dit jaar was voor mij de samenkomst van al onze collega’s in de Ziggo Dome, waar we onze prestaties door de jaren heen vierden. Dit evenement symboliseerde onze succesvolle transformatie naar één bedrijf, met één cultuur. Een cultuur die mensen de belangrijkste reden noemen om bij VodafoneZiggo te werken, er te blijven en er terug te keren.

ONZE NIEUWE STRATEGIE AAN HET WERK

2023 was een jaar van vieren, maar ook van aanpakken. En de resultaten mogen er zijn. Voor het zevende jaar op rij groeide ons gecombineerd mobiel en zakelijke klantenbestand, en was onze financiële prestatie solide. Mede hierdoor behaalden we onze financiële doelstellingen (zie Our 2023 results (new window)). We investeerden verder in onze netwerken, producten en diensten. Dit benadrukt onze toewijding aan onze vitale rol in het verbinden van de samenleving. De focus op de uitvoering van onze nieuwe strategie (zie Onze strategie (new window)) heeft tastbare resultaten opgeleverd in al onze vijf pijlers:

Binnen de pijler 'Secure and Seamless Connectivity' zijn we er bijvoorbeeld in geslaagd het aantal grote incidenten op het gebied van connectiviteit met 50% te verminderen. Hierdoor werd ons netwerk stabieler en bieden we een uitzonderlijke klantervaring. Binnen 'Endless Entertainment' hebben we veel nieuwe over-the-top (OTT)-streamingaanbieders volledig geïntegreerd op ons platform. Ook bereiden we ons voor op de door ons verworven exclusieve uitzendrechten voor UEFA Europees clubvoetbal wat via Ziggo Sport vanaf de zomer van 2024 uitgezonden wordt. Dit verstevigt de positie van VodafoneZiggo als toonaangevende speler op het gebied van entertainment.

 Onze purpose is vooruitgang en plezier met elke verbinding.

Onze toewijding aan het leveren van 'Best Business Solutions' kwam tot uitdrukking in onze Werkt Gewoon-campagne. Hiermee bevestigden we opnieuw onze rol als echte partner voor onze zakelijke klanten. De 'Smart Digital Experience' die we aan klanten en medewerkers bieden, werd eenvoudiger, slimmer en persoonlijker dankzij oplossingen met artificial intelligence (AI).

De vijfde pijler van onze strategie genaamd 'Progress for Everyone', verankert onze ambities op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG) in de kern van onze strategie. In 2023 hebben we onze inzet voor het milieu formeel vastgelegd en stelden we netto-nul-doelstellingen vast richting 2030 voor onze eigen activiteiten en richting 2050 voor onze waardeketen. Nog belangrijker is dat we goede stappen hebben gezet om dit doel te bereiken. Bijvoorbeeld met de uitrol van energiezuinigere mediaboxen die tegelijkertijd een optimale kijkervaring bieden.

DUURZAAMHEID CENTRAAL

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om onze duurzaamheidsambities te vervlechten met onze bedrijfsstrategie – zowel onze inzet voor de maatschappij als die voor het milieu (zie Vooruitgang voor mens en milieu (new window)). Dit bleek ook weer tijdens gesprekken met verschillende stakeholders. Binnen de Alliantie Digitaal Samenleven blijven we ons onvermoeibaar inzetten voor het bevorderen van digitale inclusie voor iedereen. In 2023 organiseerden we een bijeenkomst op ons hoofdkantoor, gericht op het stimuleren van samenwerkingen tussen organisaties en initiatieven om samen de digitale kloof te verkleinen.

Dit Integrated Report is een volgende stap in onze reis als maatschappelijk verantwoord bedrijf. Ook draagt het bij aan onze naleving van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). We zetten ons hiermee in voor een transparante rapportage over onze prestaties. Het verslag is een belangrijk middel om onszelf verantwoordelijk te houden, het vertrouwen bij onze stakeholders te versterken en nog meer positieve invloed te hebben op de samenleving om ons heen.

Om vooruitgang te boeken op milieu- en maatschappelijk gebied, moeten we snel en passend reageren op ontwikkelingen in de sector én op de uitdagingen waar VodafoneZiggo voor staat. We slagen hierin door ons te blijven richten op alle vijf de pijlers van onze strategische visie.

 We doen er alles aan om digitale inclusie voor iedereen mogelijk te maken."

HET STOKJE DOORGEVEN

Nu ik me opmaak om het stokje over te dragen, ben ik ontzettend trots op wat we in de afgelopen zeven jaar tot stand hebben gebracht en waar VodafoneZiggo vandaag staat. In 2017 stonden we voor de taak om twee bedrijven te integreren, synergie te creëren en de waarde aan te tonen van het combineren van vast en mobiel. Ondanks de uitdagingen hebben we dit allemaal bereikt, en nog veel meer.

Ik wil daarom al mijn VodafoneZiggo-collega's bedanken voor hun passie en harde werk. Zij blijven mij inspireren – dag in, dag uit. Onze getalenteerde medewerkers brengen ons doel echt in de praktijk, en zorgen bij elke verbinding voor plezier en vooruitgang. Ik prijs mezelf zeer gelukkig dat ik deel heb mogen uitmaken van zo'n unieke organisatie.

In het bijzonder wil ik mijn dank uitspreken aan mijn fantastische team, waarmee ik jarenlang nauw heb samengewerkt. Ik twijfel er niet aan dat VodafoneZiggo onder hun leiderschap, en met onze nieuwe strategie als leidraad, een mooie toekomst tegemoet gaat. Ik kijk ernaar uit om te zien waar de volgende fase van de reis van VodafoneZiggo toe leidt.

Jeroen Hoencamp

CEO VodafoneZiggo

Deel deze pagina: