2. Endless Entertainment

Home of entertainment

Tv, films, series, sport en muziek – allemaal op één plek. VodafoneZiggo bouwt hard aan de ultieme ‘home of entertainment’. We brengen een breed assortiment aan online content, gecombineerd met onvergetelijke offline ervaringen. Zo bieden we onze klanten toegang tot entertainment van de allerhoogste plank. Intussen maken we ons platform gebruiksvriendelijker, relevanter en leuker dan ooit.  

Entertainment in ontwikkeling  

Wat mensen kijken, luisteren en lezen, dat verandert voortdurend. Net als de manier waarop ze dat doen. Maar wat níet verandert, is de kracht van entertainment om mensen te verbinden. Of onze klanten nu genieten van een filmavond met het gezin of bij een concert meezingen met het publiek – de ambitie van VodafoneZiggo is altijd om bijzondere ervaringen mogelijk te maken die je nergens anders kunt vinden.   

Ons entertainmentaanbod is uniek en onderscheidend door de combinatie van ons brede on – en offline aanbod, het Priority-klantenprogramma en onze zes Ziggo Sport-kanalen (zie Ziggo Sport (new window) voor meer informatie). In 2023 hebben we onze platformen verder versterkt om waarde toe te voegen voor onze klanten én onze partners.  

De beste kijkervaring  

Tv en streaming, zowel traditioneel als on demand, blijven de kern van onze strategische pijler ‘endless entertainment’. Hoewel traditioneel lineair tv-kijken in Nederland afneemt en kijkers overschakelen naar over-the-top (OTT)-diensten, is het omslagpunt tussen deze twee soorten kijkgedrag nog niet bereikt. Maar als het zover is, zullen wij er klaar voor zijn. En intussen bieden we een sterk aanbod van films en series – naadloos op alle apparaten.  

Voor de ontwikkeling van onze diensten luisteren we goed naar de wensen en behoeften van onze klanten. Ook gebruiken we inzichten uit data. Zo weten we dat klanten moeite kunnen hebben met navigeren door het steeds verder verbrokkelende aanbod aan content. Een frustratie die wij wegnemen met deze garantie: op ons platform komt al je favoriete content samen.   

Kwaliteit en gemak binnen handbereik  

Onze deal met SkyShowtime was een hoogtepunt van 2023 – deze streamingdienst komt in de plaats van ons eigen Movies & Series-aanbod. In oktober begonnen we met de uitrol van de toegang voor onze klanten. We bereikten ook dat we op ons platform maar liefst acht OTT-contentproviders aanbieden, een prestatie van jewelste voor onze hardwerkende teams.   

Samen met de streaming-apps van deze aanbieders integreerden we op ons platform ook hun metadata en abonnementsinformatie. Het gevolg? Allereerst dat klanten via de slimme zoekfunctie op ons platform nu meer dan 10.000 unieke titels kunnen vinden. En ook dat ze deze OTT-diensten nu gewoon kunnen betalen via één overzichtelijke Ziggo-factuur (zie ook Seamless on all devices (new window)). Zo profiteren klanten dus van meer gemak en duidelijkheid, én van een nog breder contentaanbod via hun gepersonaliseerde Ziggo home-interface.   

Voortbouwend op deze basis gaan we in 2024 ons online aanbod verder upgraden en verbeteren. Dit aanbod is te vinden via onze Mediabox, Ziggo GO-app en website. Zo willen we bijvoorbeeld dat kijkers zich straks met enkele simpele kliks kunnen aan- of afmelden voor bepaalde OTT-diensten. Dit past in onze ambitie om een supersimpele klantervaring te bieden. 

De kracht van entertainment om mensen te verbinden.

Onze klanten als topprioriteit  

We zijn niet alleen een toonaangevende aanbieder van online content, maar maken ook echt een verschil in het leven van mensen met onvergetelijke entertainmentervaringen buiten het scherm. Met ons Priority-programma bieden we klanten van Vodafone en Ziggo sinds 2021 voorrang bij toegang tot live evenementen. In 2023 groeide dit programma nog verder door en tilden we hiermee onze merkpartnerschappen naar een hoger plan. 

Zo genieten onze klanten niet alleen van de uitzending van een voetbalwedstrijd van Ajax of de livestream van een concert in de Ziggo Dome, maar krijgen ze ook voorrang bij de kaartverkoop van geweldige evenementen. In april boden we in de Ziggo Dome drie shows aan van The Tribute: Battle of the Bands. Tijdens deze uitverkochte shows genoten in totaal zo’n 45.000 klanten samen van dit muziekfestijn. 

Dit succes laat zien dat er een grote vraag is naar exclusieve live entertainmentervaringen. Ons doel is een diverser aanbod bieden – meer theatershows en musicals, bijvoorbeeld – en meer exclusieve evenementen beschikbaar stellen via het Priority-programma. Ook willen we het dagelijks leven van onze klanten verrijken via Priority-aanbiedingen voor e-books, tijdschriften, games en zelfs maaltijdbezorging. Zo kunnen zij op alle mogelijke manieren thuis ontspannen en genieten van entertainment. 

Winnaar van twee prijzen

 De recente sponsoractiviteiten van VodafoneZiggo hebben twee industrieprijzen opgeleverd. Ten eerste wonnen we samen met ons onderzoeksbureau een 2022 European Sponsorship Award voor ons succes in het meten van wat onze klanten vinden van onze sponsoractiviteiten en - nog belangrijker - wat ze in de toekomst willen. 

We hebben deze inzichten gebruikt om onze sponsorstrategie klantgerichter te maken, wat ons een tweede prijs opleverde. Deze 2023 SponsorRingen onderscheiding was een erkenning voor onze innovatieve aanpak van de The Tribute shows in de Ziggo Dome, die leidde tot een positieve merkimpact en nieuwe zakelijke inkomsten en een exclusieve klantervaring. 

Partnerschappen versterken  

We willen onze klanten heel diverse en hoogwaardige content blijven bieden. Dus werken we er hard aan om de voorkeurspartner te worden van spelers in de hele entertainmentindustrie. Het betrekken van externe stakeholders stond daarom hoog op onze agenda in 2023. En gedurende het jaar merkten we veel interesse vanuit bestaande én mogelijke nieuwe partners. 

Begrijpelijk, want VodafoneZiggo vormt nu eenmaal een toegangspoort tot miljoenen huishoudens in Nederland. Iets wat in de entertainmentwereld ook steeds meer wordt gezien – en daar zijn we trots op. We hebben een ongeëvenaarde klantpropositie en bieden partners unieke mogelijkheden die waarde toevoegen voor beide partijen. Zo brengen we steeds op nieuwe en interessante manieren partners met elkaar in verbinding, bijvoorbeeld via ons Priority-programma en door exclusieve Disney-filmpremières te organiseren in Pathé-bioscopen. 

Vooruitgang door entertainment  

Onze aanpak en samenwerkingen voor Endless Entertainment hebben ook een positieve invloed op een van onze andere strategische pijlers: Progress for Everyone. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Ziggo Dome om die CO2-neutraal te helpen maken. En met Ajax-spelers werken we aan de promotie van ons Online Masters-programma, waarin jongeren hun digitale vaardigheden verbeteren. Dit soort initiatieven onderstrepen hoe wij onze positie willen inzetten om een verschil te maken voor onze klanten en de wereld om ons heen. 

We werken er hard aan om de voorkeurspartner te worden in de hele entertainmentindustrie.

Home of sport: Ziggo Sport

Inspirerend, ontroerend, meeslepend... Er gaat niets boven live sport. Voor zowel de echte fan als de gelegenheidskijker bieden sportevenementen een prachtige kans om contact te leggen. Als supporters of als rivalen. Meelevend of feestvierend. Nu lineair tv-kijken in de huiskamer plaatsmaakt voor on-demand ervaringen onderweg, krijgen sportuitzendingen bij Ziggo Sport een nieuwe vorm. Zo zetten we de kracht van sport in voor sterkere verbindingen tussen steeds meer mensen.  

Een ongeëvenaard aanbod 

VodafoneZiggo is het enige telecombedrijf in Nederland dat met Ziggo Sport een eigen sportzender met eigen kanalen heeft. Eén van die kanalen is gratis beschikbaar voor alle Ziggo-klanten. Dit geeft ons een unieke positie in de markt. Uit onze onderzoeken blijkt bovendien dat ongeveer 10% van de klanten naar Ziggo komt vanwege Ziggo Sport. En nog belangrijker: ongeveer 15% blíjft om die reden bij ons. Eind 2023 was onze kijkerstevredenheid 91,5%. 

Op Ziggo Sport vind je voetbal, motorsport en diverse grote (inter)nationale sportevenementen. We willen een zo breed mogelijk scala aan sport laten zien. We zijn er trots op dat we voor iedereen iets te bieden hebben. Bijvoorbeeld via aparte kanalen voor golf en tennis, maar ook door regelmatige verslaggeving van volleybal, atletiek, rugby, basketbal, wintersport en nog veel meer.  Als grootste tv-sportzender van Nederland zijn wij de bakermat van de sport in Nederland.  

We richten ons niet alleen op Nederlandse (nationale) teams, maar proberen de rechten van hele toernooien of evenementen te verkrijgen. Hierdoor bereiken we ook kijkers die fan zijn van bepaalde sporters of die gewoon van zoveel mogelijk sport willen genieten. Voorbeeld hiervan – en een hoogtepunt in het sportseizoen 2023 – was het wereldkampioenschap rugby in september en oktober. Hoewel Nederland hier niet aan meedeed, trok onze exclusieve verslaggeving van het toernooi in totaal maar liefst 2,6 miljoen kijkers. Een enorm succes, zeker gezien de relatief lage bekendheid van rugby in ons land. 

Over Ziggo Sport  

Met slechts 26 werknemers (eind 2023) runt dit team een compleet 24-uurs sportmediabedrijf. Naast meer dan 10.000 uur per jaar aan eigen content brengt Ziggo Sport ook live sportfeeds uit de hele wereld. Die zenden we voor klanten uit vanuit Hilversum, de mediahoofdstad van Nederland. Onze planners en producenten werken samen met externe productiepartners en met de Media Innovation Hub. (Zie ook Technologische oplossingen voor de maatschappij (new window))  

Sport voor een nieuwe generatie  

We zijn er trots op dat we de juiste omgeving creëren om de allerbeste sportpresentatoren, experts, analisten en commentatoren – onder wie veel bekende voormalige topsporters – aan te trekken. Zo bieden we onze kijkers goed onderbouwde inzichten én creëren we een positieve en interessante kijkervaring. Helemaal in lijn met onze doelstellingen voor Endless Entertainment.  

Live sportuitzendingen vormen een uitzondering op de algemene daling in lineaire mediaconsumptie. Toch staan ook sportzenders voor de uitdaging om in een wereld van on demand-entertainment de aandacht te trekken – én vast te houden – van een jonger en diverser publiek. In reactie hierop lanceerden we in 2023 een nieuwe voetbaltalkshow op YouTube: Kick ’t Met. De twee jonge presentatoren, Armin Shah en Jefferson Osei, geven tijdens deze show een frisse benadering van voetbalanalyse. De show slaagde erin een veel jonger publiek aan te spreken dan traditionele lineaire sportprogramma’s. De informele opzet helpt ook om aanstormende talenten binnen de voetbalwereld in de show te laten verschijnen.   

In de loop van 2023 steeg het aantal volgers op onze sociale media van 2,2 miljoen naar 2,5 miljoen. Dat is een extreem goede prestatie binnen het Nederlandse sportmedialandschap. We willen de aanwezigheid van Ziggo Sport online en op sociale media nog verder laten groeien. Zo hopen we meer sportliefhebbers te bereiken, de toegankelijkheid en het gemak van onze sportcontent te vergroten en een digitale klantervaring te bieden. 

Een rijke mix aan rechten 

Nadat we eind 2022 de rechten verwierven voor de UEFA Champions League, de Europa League en de Conference League, bouwden we in 2023 een nieuwe studio en app. Deze zijn in 2024 klaar voor de aftrap. Bij de voorbereidingen hierop zijn andere teams betrokken uit de hele VodafoneZiggo-organisatie en ons moederbedrijf Liberty Global. 

In 2023 hebben we een groot aantal andere rechten bemachtigd of verlengd. Zoals de Diamond League, de Continental Tour en de World Indoor Tour atletiek, Serie A, de Belgische Jupiler Pro League en de PGA European Tour, inclusief de Ryder Cup. Dit succes danken we deels aan onze nieuwe benadering van de relaties met rechthebbenden. In deze aanpak geven we ze meer inzicht in hoe wij hun product aantrekkelijk gaan presenteren op de Nederlandse markt.   

De ervaring delen 

We zijn er intussen goed in: succesvolle Ziggo Sport-evenementen organiseren rondom grote sportwedstrijden in Nederland. In 2023 was ons team live ter plaatse bij twee ATP World Tour-tennisevenementen: de ABN AMRO Open in Rotterdam (met een 360°-camera waarmee online kijkers het stadion virtueel konden verkennen) en de Libéma Open in Rosmalen. Ook bouwden we een pop-up Ziggo Sport Race Café bij de MotoGP TT Assen en op het strand bij de Formule 1 Dutch Grand Prix van Zandvoort.  

Daarnaast organiseerden we op de dag van de belangrijkste race een YouTube Watchalong. Deze stream werd als ‘tweede scherm’ live bekeken door ongeveer 20.000 mensen, en in de weken na het evenement nog eens 21.000 keer. Een duidelijk voorbeeld van de groeiende vraag naar niet-lineaire manieren van kijken in de sport, net als in andere delen van de media.  

Vooruitgang is teamwork 

Verbinding creëren via entertainment. Dat is één van onze doelen. Daarnaast draagt Ziggo Sport bij aan de purpose van VodafoneZiggo – plezier en vooruitgang met elke verbinding – door partnerschappen aan te gaan met sportverenigingen. Tijdens het wereldkampioenschap rugby maakten we bijvoorbeeld gratis reclame voor Rugby Nederland, met als doel jonge kijkers aan te spreken die deze sport misschien willen uitproberen. Verder hebben we onze mediasamenwerking met het Fonds Gehandicaptensport voortgezet door hun jaarlijkse inzamelingsveiling te promoten. Hiermee halen ze geld op om atleten met een handicap te ondersteunen. 

Volgend seizoen  

Ziggo Sport verhuist in 2024 naar een nieuwe locatie met hypermoderne faciliteiten. Hierdoor worden onze werkprocessen efficiënter en verbetert de kwaliteit van onze output. We kunnen zo de klanttevredenheid nog verder verhogen. Bovendien willen we de diversiteit onder onze talenten de komende jaren blijven vergroten. Zodat onze programmering de diverse samenleving om ons heen nog beter weerspiegelt. 

De wereld van de sportmedia verandert constant. Dit moedigt ons aan om door te gaan met de ontwikkeling van innovatieve manieren om sport te presenteren. Onze 360°-stadioncamera is daar een mooi voorbeeld van. Ook blijven we samenwerkingen aangaan die ons helpen om de sportkijkervaring voor klanten, kijkers en volgers te verbeteren – zowel op het scherm als daarbuiten. 

Seamless on all devices

Een naadloze kijkervaring voor klanten. Die staat centraal in onze benadering van Endless Entertainment. Vanaf het zoeken en ontdekken van nieuwe content, tot het bekijken ervan op verschillende apparaten en tot slot de facturatie ervan. Voor dit doel zetten we hoogwaardige technologie in met een lagere impact op het milieu. En door slim gebruik van data maken we ons platform nog meer gebruiksvriendelijk en gepersonaliseerd. 

Het hele huis in beeld 

Of het nu een sportwedstrijd is of een spannende serie: het kijkgenot van onze klanten staat of valt met een betrouwbare en stabiele verbinding – overal in huis. Onze SmartWifi-producten, waaronder de nieuwste generatie SmartWifi pods met wifi 6, zijn hiervoor de oplossing. En ze maken nu automatisch deel uit van onze Ziggo-internetbundel. Sinds de introductie leverden we meer dan drie miljoen SmartWifi- pods aan klanten. Ook verhoogden we in 2023 op twee momenten de breedbandsnelheid. Hierdoor beschikken onze klanten over de internetsnelheid die nodig is om van alles tegelijk te kunnen doen – van thuiswerken en online leren tot 4K-streaming en IoT-connectiviteit. 

Als provider leveren wij onze klanten de hardware die ze nodig hebben. Daarnaast verwachten én waarderen zij ook verdere service van ons. Daarom benaderen we het thuisnetwerk steeds meer in z’n geheel. Neem bijvoorbeeld ons Service Scan-programma. Hierbij kunnen we – uiteraard met toestemming van klanten – beschikbare data over de prestaties van hun thuisverbindingen inzetten om bij te springen als zich een probleem voordoet. We kunnen hen adviseren over de ideale plaatsing van SmartWifi-modems en boosters in huis. Of zelfs andere apparaten identificeren die mogelijk storingen veroorzaken. Een mooi voorbeeld van hoe we steeds proactiever werken aan een optimale Ziggo-entertainmentervaring. 

Gemakkelijk genieten  

Videocontent staat centraal in ons entertainmentaanbod (zie ook Home of entertainment (new window)). Hierbij leveren we op drie manieren een naadloze ervaring. Ten eerste brengen we in onze Mediabox een breed scala aan populaire wereldwijde streamingdiensten samen. Daarnaast maken we een alles-in-één facturering mogelijk, dus een factuur waarop alle tv- en streamingabonnementen overzichtelijk zijn inbegrepen. Tot slot gebruiken we data om voor klanten een simpele manier van zoeken en ontdekken mogelijk te maken. Ook kunnen we mensen vanuit hun kijkdata gepersonaliseerde aanbevelingen doen voor passende OTT-diensten. 

Bij elk van deze drie functionaliteiten willen we onze OTT-partners betrekken. In 2023 bleef het voor ons nog wel een uitdaging dat sommige leveranciers hun metadata of factureringsrelatie met klanten niet willen delen. We vinden dat onze aanpak grote voordelen biedt voor deze partners en hun eindgebruikers, dus blijven we samen zoeken naar oplossingen die werken voor iedereen. 

Beter voor mens en milieu  

In 2023 investeerden we opnieuw fors in de uitrol van onze Mediabox Next en Mediabox Next Mini. Deze producten zijn onmisbaar voor onze ambitie om zoveel mogelijk klanten de nieuwste tv-kijkervaring te bieden. Aan het eind van het jaar waren dat er al 1,79 miljoen. Deze apparaten zijn onze technologisch meest geavanceerde settopboxen tot nu toe, met onze meest intuïtieve gebruikersinterface. Meer dan twee miljoen huishoudens hebben nu toegang tot stembediening (via de Next, Next Mini en XL) en ongeveer 55% van hen maakt hier ook gebruik van. Het totale aantal spraakopdrachten neemt gestaag toe: het waren er eind 2023 opgeteld zo’n 30 miljoen.  

De Next Mini is bovendien grotendeels gemaakt van gerecycled plastic en verbruikt een stuk minder energie dan zijn voorgangers (zie ook Milieuvriendelijke producten en diensten (new window)). De meer dan 1 miljoen klanten met een Next Mini genieten nu dus van een uitzonderlijke kijkervaring met een lagere CO2-voetafdruk.  

Naadloos en scherper 

Onze Ziggo GO-app is beschikbaar op smart tv’s, smartphones, tablets en laptops. De meer dan 1,4  miljoen actieve gebruikers kunnen naadloos overschakelen van het ene naar het andere apparaat. De serie, film of sportuitzending gaat precies verder waar hij gebleven was. In april 2023 verhoogden we de beeldkwaliteit van de app op geschikte apparaten naar een HD-resolutie van 1080p, zodat we een nog intensere kijkervaring kunnen bieden. Eén van de volgende stappen is dat we Ziggo GO beschikbaar maken via alle grote smart tv-platforms, zonder dat je hier een aparte Mediabox voor nodig hebt. 

Stay tuned 

In 2024 en daarna blijven we meer contentproviders toevoegen aan onze Mediaboxen. En brengen we onze nieuwste, meest milieuvriendelijke apparaten en technologie naar nog veel meer huiskamers. Ook willen we onze horizon verbreden buiten de videowereld. We doen dit door samenwerkingsverbanden te onderzoeken op het gebied van podcasting en andere entertainmentmedia. Ook gaan we ons aanbod rondom connectiviteit en entertainment voor ‘wearables’ verder ontwikkelen. Sinds oktober 2023 bieden we de Apple Watch met e-sim-ondersteuning aan. Zo benutten we steeds meer de mooie mogelijkheden van de e-sim. 

Deel deze pagina: