Vooruitgang voor mens en milieu
VodafoneZiggo speelt een rol in het dagelijks leven van miljoenen mensen. We hebben dan ook een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Onze drie CSR-ambities zijn: zorgen dat niemand achterblijft in onze snel ontwikkelende (digitale) samenleving, bevorderen van diverse, rechtvaardige en inclusieve werkplekken, en het halveren van onze impact op het milieu richting 2025.
CSR Governance
In 2023 integreerden we onze ambities op het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) – voorheen People Planet Progress – in onze strategische pijler ‘Vooruitgang voor iedereen’. (Zie ook Onze strategie (new window)) Dit weerspiegelt onze benadering van duurzaamheid op het gebied van milieu, maatschappij en behoorlijk bestuur (ESG) en daarbuiten. Namelijk dat onze inspanningen op dit vlak nauw verbonden zijn met wie we zijn, wat we doen en waar we naartoe willen.
In 2023 hebben we een krachtiger CSR bestuurssysteem ingevoerd. Het doel: voldoen aan alle relevante regelgeving én onze positieve impact op mens en milieu zo groot mogelijk maken. Dit betekent dat we niet langer vertrouwen op bottom-up initiatieven en op de inzet van CSR ambassadeurs, maar dat we nu formele ESG-doelstellingen hebben ingebouwd in onze bedrijfsmechanismen. Onze managementteams hebben deze doelstellingen vastgesteld. Dit biedt onze bedrijfsonderdelen meteen ook de ruimte om duurzaamheid prioriteit te geven naast hun commerciële doelstellingen. En het garandeert dat het management verantwoording aflegt over het behalen van de MVO-doelstellingen.
Daarnaast hebben we vier ‘crews’ opgericht die bestaan uit experts en besluitvormers op sleutelthema’s in duurzaamheid: producten, mobiliteit, energie en rapportage. Deze crews versnellen de voortgang op deze belangrijke onderwerpen door ‘eilandjes’ van afdelingen te doorbreken, synergie te creëren en best practices, informatie en middelen te delen.
Digitale inclusie
Digitale ontwikkelingen bieden interessante mogelijkheden, maar ze vergroten ook de ‘digitale kloof’. Een kloof die mensen met digitale toegang en vaardigheden scheidt van mensen die hierover niet beschikken. VodafoneZiggo zet zich ervoor in dat niemand achterblijft. Door gebruik te maken van onze technologieën en programma’s willen we het leven van kwetsbare groepen in de hedendaagse digitale samenleving verbeteren.
Aandachtsgebieden
Toegang |
Toegankelijkheid |
Vaardigheden |
Connectiviteit voor iedereen beschikbaar maken door betaalbare connectiviteitsoplossingen voor noodgevallen aan te bieden. Bijvoorbeeld via ons Digitaal Meedoen Pakket en Instant Network-programma. |
Onze digitale producten en diensten gebruiksvriendelijk maken voor iedereen. Bijvoorbeeld door toegankelijkheid in te bouwen in zowel onze manier van werken als de resultaten die we leveren. |
Mensen de digitale vaardigheden bijbrengen die essentieel zijn voor een volwaardige deelname aan onze digitale samenleving. Bijvoorbeeld via de Online Masters lessen op scholen en de Welcome Online workshops voor ouderen, met hulp van de vrijwilligers van VodafoneZiggo. |
Voldoen aan hoge standaarden
We zorgen ervoor dat onze producten en diensten voldoen aan de normen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.2) en aan de European Accessibility Act (EAA) die binnenkort van kracht wordt.
- 1In 2020 bepaalden we de ambitie om tot en met 2025 twee miljoen mensen vooruit te helpen in de maatschappij. Hierin boeken we al flinke vooruitgang – in 2023 hadden we 194.000 mensen bereikt. Maar vanaf 2024 werken we in plaats hiervan met jaarlijkse doelstellingen en belangrijke resultaten (OKR’s), voorzien van duidelijke focusgebieden. Zo kunnen we ons concentreren op onze impact op individuen in plaats van op de aantallen die ze vertegenwoordigen.
People Planet Progress (PPP)-festival
In november 2023 namen 1.349 collega’s deel aan ons jaarlijkse PPP-festival. Hiermee willen we collega’s inspireren om de manier waarop we werken, denken en leven opnieuw vorm te geven. Tijdens dertien activiteiten en informatiesessies onderzochten deelnemers manieren om een positieve impact te maken op zowel mensen als milieu.
Elk jaar organiseren we tijdens het festival een wedstrijd. Collega’s kunnen hierbij ideeën indienen om onze organisatie duurzamer te maken. Het winnende idee van 2023 was een plan om de onnodige verzending van retourdozen te verminderen. Dit kan door klanten vooraf te laten kiezen of ze een eigen verpakking willen gebruiken. Deze aanpak bespaart mogelijk duizenden kilo’s karton.
Diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkplek
Bij VodafoneZiggo zetten we ons in voor een veilige werkomgeving. Een plek waar talenten vanuit allerlei achtergronden zichzelf kunnen zijn en actief kunnen deelnemen. Waar zij hun unieke gezichtspunten kunnen inzetten om vooruitgang te bevorderen, binnen én buiten onze organisatie. Dit versterkt niet alleen het welzijn van onze medewerkers, maar verbetert ook sterk de prestaties van onze organisatie.
Aandachtsgebieden
Netwerken |
Gelijkheid |
Maatschappij |
Het bevorderen van inclusieve verbindingen binnen onze organisatie. Bijvoorbeeld via onze Open Up-dialoog, onze DE&I-survey en -trainingen en onze werknemersgroepen. |
Gelijkheid inbouwen in alles wat we doen. Bijvoorbeeld door een inclusief aannamebeleid, taalgebruik en door carrièremogelijkheden te bieden voor mensen die extra problemen ondervinden op de werkplek. |
Het vergroten van ons bereik en onze impact binnen de samenleving. Bijvoorbeeld door onze samenwerkingen met Pride Utrecht, Refugee Talent Hub, Hersenstichting en andere organisaties. |
Voldoen aan hoge standaarden
We houden ons aan de ‘Quotumwet’ en ‘Banenafspraak’ ter bevordering van diversiteit op de werkplek. In lijn met de Social Return on Investment (SROI)-benadering voldoen we aan onze verplichtingen vanuit de Aanbestedingswet en in de contracten die we afsluiten.
Impact op het milieu
We nemen verantwoordelijkheid voor onze impact op het milieu. Niet alleen de impact van onze eigen activiteiten (Scopes 1 en 2), maar ook die van onze hele waardeketen (Scope 3). In lijn met best practices in onze sector stelden we duurzaamheidsdoelen voor de korte termijn. Die zijn afgestemd op het Klimaatakkoord van Parijs (opwarming van de aarde beperken tot 1,5°C boven pre-industrieel niveau) én goedgekeurd door het Science Based Targets initiative (SBTi). Maar we kijken ook verder: we willen onze uitstoot verlagen tot nul richting 2030 (Scope 1 en 2) en 2050 (Scope 3). Ambitieuze maar noodzakelijke doelen. Die we alleen bereiken door snel te handelen om ons bedrijf en onze werkwijze te veranderen.
Aandachtsgebieden
Energie |
Energieverbruik verminderen en energie-efficiëntie verbeteren. Bijvoorbeeld door: overbodige elektronische apparatuur buiten gebruik te stellen, AI, machine learning en automatisering te gebruiken om delen van ons netwerk buiten piekuren uit te schakelen, warmte uit onze datacenters te hergebruiken en slimme gebouwbeheersystemen te installeren. |
Producten |
Duurzamere producten ontwikkelen en leveren aan onze klanten. Bijvoorbeeld door het gebruik van gerecyclede materialen, het identificeren van energiebesparende mogelijkheden in de producten die we aan onze klanten leveren, het uitfaseren van energie-intensieve oude producten en het ontwerpen van kleinere, plasticvrije verpakkingen. |
Circulariteit |
Pleiten voor en mogelijk maken van een meer circulaire levenscyclus voor onze producten. Bijvoorbeeld door onze klanten aan te moedigen hun mobiele telefoons in te ruilen en afgedankte apparatuur bij onze partners in te leveren, onze elektronische apparatuur en IT-hardware te hergebruiken of te recyclen, en onze nieuwe generatie vaste netwerkapparatuur te reviseren. |
Mobiliteit |
De milieu-impact van ons zakelijk vervoer verlagen. Bijvoorbeeld door ons nieuwe mobiliteitsbeleid en elektrificatiedoelstellingen, door ons algoritme voor reisplanning te verbeteren, door alternatieve, groenere mobiliteitsoplossingen uit te rollen (e-voertuigen en e-bikes) en een NS-Business Card aan te bieden aan alle medewerkers. |
Waardeketen |
Samenwerken met onze up- en downstream-partners om de duurzaamheid van de gehele sector te verbeteren. Bijvoorbeeld door onze belangrijkste leveranciers te betrekken bij regelmatige duurzaamheidsbesprekingen, milieueffecteisen op te nemen in aanbestedingen, onze belangrijkste leveranciers een EcoVadis-beoordeling te laten ondergaan en samen te werken met leveranciers aan plannen voor corrigerende maatregelen. |
Voldoen aan hoge standaarden
We gebruiken bestaande mechanismen en best practices om mee te bewegen met verwachtingen in de markt en om interne verandering te stimuleren. We ontwikkelden bijvoorbeeld een kader voor duurzame financiering. En in 2022 gaven we onze eerste Duurzaamheid-Gekoppelde Obligatie uit (met een waarde van € 2,1 miljard). VodafoneZiggo voldoet ook aan internationale normen (zoals de Richtlijn inzake Energie-efficiëntie van de EU en het Greenhouse Gas Protocol) en streeft ernaar erkende certificeringen te behalen. In 2023 was 100% van onze locaties gecertificeerd volgens ISO140001 en ontvingen we voor de tweede keer op rij de EcoVadis Gouden Medaille). Bovendien compenseren we vrijwillig 100% van onze directe CO2-uitstoot. We doen dit door te investeren in Turkse windmolenparken via Gold Standards-kredieten, een van de strengst gecontroleerde programma’s.