3. Best Business Solutions

Eén platform, onbeperkte mogelijkheden 

Uit gesprekken met zakelijke klanten komt het glashelder naar voren: bedrijven hebben meer nodig dan high-speed connectiviteit. Natuurlijk verwachten ze veilige en naadloze verbindingen via onze vaste en mobiele netwerken, maar dit is vooral een middel om hun ambities waar te maken – zoals grotere flexibiliteit voor werknemers, betere beveiliging van gegevens en een sterkere band met klanten. Ook daarbij vinden ze ons aan hun zijde. 

Eén platform, onbeperkte mogelijkheden 

Vodafone Business bedient zakelijke klanten in drie segmenten: klein kantoor/thuiskantoor (SOHO), midden- en kleinbedrijf (mkb) en grote bedrijven. We helpen ze om te floreren in de digitale wereld door end-to-end, klantgerichte waardeproposities te leveren die opgebouwd zijn rond vier onderwerpen: de toekomst van werken, cyberweerbaarheid, bedrijfsinnovatie en het bedrijf verbinden. 

Deze proposities zijn opgenomen in ons gebruiksvriendelijke digitale platform, dat eenvoudig toegankelijk is via het One Entrance-portal dat in 2023 is geïntroduceerd. Het platform bestaat uit producten en diensten van Vodafone en Ziggo plus over-the-top (OTT)-oplossingen van derden. Hiermee maken we onze belofte waar om oplossingen van hoge kwaliteit te bieden die de ambities van onze klanten mogelijk maken en die bedrijven de vrijheid geven om hun eigen weg te gaan, in elke gewenste richting. 

Een vertrouwde partner 

Op hun beurt kunnen onze collega’s zich richten op het toevoegen van meer waarde op belangrijke momenten. Bijvoorbeeld tijdens inspirerende evenementen, zoals onze Tech4Business-dagen. Hier stimuleren we discussies en delen we inzichten over belangrijke onderwerpen, zoals artificial intelligence (AI) en smart buildings (zie Technologische oplossingen voor de maatschappij (new window)). We bieden ook inspirerende content via ons steeds populairdere V-Hub-platform, dat in 2023 meer dan 24.000 bezoekers trok. Bovendien investeren we in de accreditatie en certificering van onze mensen om ervoor te zorgen dat ze als sparringpartner kunnen optreden als het nodig is. Zo kunnen we onze expertise gebruiken om klanten te helpen bepalen wat ze echt willen. Door de strategische doelen van onze klanten goed in acht te nemen, kunnen we samen met hen en onze leveranciers de oplossingen ontwerpen en toepassen die onze klanten nodig hebben om hun ambities waar te maken. 

Vodafone Business is uniek: we zijn het enige internationale merk in Nederland dat bedrijven zo’n breed aanbod biedt van telecom-, IT- en beveiligingsdiensten. Ons wereldwijde netwerk van leveranciers, partners en andere bedrijven die deel uitmaken van Vodafone Business, zetten we in voor onze klanten. We bieden hen toegang tot de toonaangevende oplossingen die zij in de huidige competitieve zakenwereld nodig hebben. Dat dit gewaardeerd wordt, zien we terug in de sterke NPS-score van Vodafone Business, die met 6 punten steeg ten opzichte van 2022. Vodafone is door Gartner (new window) voor de tiende keer op rij uitgeroepen tot leider in beheerde IoT-connectiviteit.  

Cyberweerbaarheid aanscherpen 

Digitale beveiliging is voor bedrijven tegenwoordig een must. Maar het kan een gecompliceerde uitdaging zijn, vooral nu de regelgeving zich verder ontwikkelt, vanuit Nederland en Europa. Onze overheid wil bijvoorbeeld dat 90% van de basisdiensten in 2030 digitaal beschikbaar zijn. In datzelfde jaar moet 80% van het mkb gebruikmaken van cloud- en AI-diensten. 

Binnen dit kader helpt VodafoneZiggo zakelijke klanten op een veilige manier vooruit – of ze nu mobiele betalingen mogelijk maken of medische dossiers overdragen. We zorgen ervoor dat hun cyberbeveiliging presteert waar dat nodig is. Zo helpen we klanten om beveiligings- en compliance risico’s te beperken én om de kansen van digitalisering te benutten. We investeren veel in de bescherming van ons netwerk en dat van onze klanten. Bovendien bieden we een breed scala aan beveiligingsproducten, met als basis het NIST Cybersecurity Framework.  

In 2023 verwerkten we onze veilige oplossingen voor hybride werken in al onze waardeproposities voor klanten. Ook gaven we support aan klanten die voor uitdagingen staan op het gebied van gegevensbeveiliging, in verband met generatieve AI-technologie. Dit deden we onder andere met oplossingen om de toegang tot bepaalde AI-tools op de werkplek te blokkeren. Zie Dataveiligheid en privacy voor onze klanten en medewerkers (new window)voor meer informatie over hoe we dit onderwerp aanpakken. 

Werken aan de toekomst van werk 

We zijn een grote organisatie met duizenden mensen en doorlopen zowel een digitale als een duurzaamheidstransitie. Daarom kennen we veel uitdagingen waarmee onze zakelijke klanten worden geconfronteerd. Zoals het voldoen aan de verwachtingen van consumenten, (potentiële) werknemers en wetgevende instanties. Ons Smarter Working-pakket is ontworpen om klanten in alle soorten en maten te ondersteunen bij hun inspanningen om een verantwoordelijk bedrijf in de moderne wereld te zijn. 

Smarter Working is een end-to-end, aanpasbaar pakket met oplossingen dat zakelijke klanten helpt om hun mensen en middelen slimmer en duurzamer te beheren. Van de cloud, toegankelijkheidssoftware en thuiswerkoplossingen tot slimme lampen en thermostaten in kantoorgebouwen – deze producten en diensten helpen onze klanten om hun bedrijf klaar te maken voor de toekomst, oftewel fit for the future. 

Fit for the Future 

Elk jaar voeren we een Fit for the Future-enquête uit. Hiermee onderzoeken we de openheid, bereidheid en flexibiliteit van bedrijven met betrekking tot de moderne werkplek en opkomende technologieën. 

Bedrijven en apparaten verbinden 

Gartner erkent Vodafone Business als een wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van Internet of Things (IoT)-connectiviteit, -diensten en -oplossingen. En daar zijn we trots op. Over de hele wereld maken we IoT mogelijk voor onze zakelijke klanten. Dit doen we via onze simkaarten, ons 5G-netwerk met lage latentie en de 5G Hub Eindhoven (zie Technologische oplossingen voor de maatschappij (new window)). Vodafone verbindt wereldwijd meer dan 182 miljoen IoT-apparaten. 

Door gebruik te maken van het IoT helpen we onze klanten om hun bedrijfsvoering efficiënter te maken, nieuwe oplossingen te ontwikkelen en uiteindelijk betere resultaten te behalen. Een krachtig voorbeeld van onze IoT in actie, vind je in ziekenhuizen. Daar zetten we de technologie in om waardevolle middelen veilig te tracken. Zoals diagnostische apparatuur en rolstoelen. Zo voorkomen we het verlies van essentiële en dure uitrusting. 

Bedrijfsinnovaties

Onze zakelijke klanten maken voortdurend gebruik van onze netwerken om hun eigen klanten weer te voorzien van innovatieve oplossingen – van robots die onkruid uit gewassen verwijderen waardoor er minder pesticiden nodig zijn, tot beoordelingen van de waterkwaliteit en voorspellend onderhoud voor dijken. VodafoneZiggo biedt hierbij niet alleen de innovatieve tools, maar ook de inspiratie die bedrijven nodig hebben om de onderliggende visie tot leven te brengen.  

In november hebben we bijvoorbeeld een Shared Shop georganiseerd in Amsterdam. Een fysieke winkel waar consumenten konden shoppen bij drie online retailers, met behulp van augmented reality (AR). Bezoekers hoefden alleen maar een QR-code te scannen om toegang te krijgen tot een virtuele winkel op hun smartphone. Daar konden ze realtime producten bekijken en kopen. Dankzij interactieve digitale betrokkenheid konden onze klanten de ervaring van hun eindklanten verbeteren (zie Shared shop: virtueel en fysiek shoppen via AR (new window)). (new window)

We stimuleren graag gesprekken en innovatie rond actuele onderwerpen in het bedrijfsleven. Hiervoor bundelen we steeds vaker onze krachten met partners. In 2023 organiseerden we bijvoorbeeld een evenement samen met partners. Het ging over hoe je digitale oplossingen kunt gebruiken om de klantervaring te verbeteren via contactcentra. Met deze evenementen willen we klanten laten kennismaken met nieuwe mogelijkheden en hen inspireren om technologische oplossingen te verkennen. En zorgen dat ze Vodafone Business niet alleen zien als leverancier van oplossingen, maar ook als een vertrouwde expert en partner in hun innovatietraject.  

Het mkb ondersteunen 

In 2023 is VodafoneZiggo door Cisco uitgeroepen tot mkb-partner van het jaar. Een erkenning van onze inzet om digitalisering voor het mkb eenvoudiger en voordeliger te maken. Ons doel voor 2024 is om onze oplossingen voor het mkb te blijven integreren in een aantrekkelijke nieuwe waardepropositie. Een propositie die de bedrijfsvoering van deze klanten slimmer, veiliger en naadlozer dan ooit maakt. Ook werken we samen met de ondernemersvereniging MKB-Nederland. Enerzijds gebruiken we hun inzichten voor de ontwikkeling van ons mkb-pakket. Daarnaast geeft deze samenwerking ons een stem in belangrijke nationale discussies over de digitalisering van het bedrijfsleven. 

Technologische oplossingen voor de maatschappij

Van klimaatverandering en sociale ongelijkheid tot woningnood en de opkomst van nieuwe technologieën: onze samenleving staat voor complexe en snel ontwikkelende uitdagingen. Wij denken dat ons netwerk en onze expertise kunnen helpen om ze aan te gaan. Niet alleen door mensen te verbinden, maar ook door veilige en innovatieve oplossingen mogelijk te maken die het leven verbeteren. Nu én voor de generaties na ons. 

Progress for ALL

We bouwen aan een duurzamere en inclusievere wereld, in nauwe samenwerking met ondernemers, bedrijven, studenten, beleidsmakers en kennisinstellingen. Hiervoor zetten we de kracht in van geavanceerde technologie – van 5G en AR tot VR en AI. Publiek-private samenwerking zien wij als essentieel om de problemen op te lossen waar we als samenleving mee te maken hebben. En we nemen onze verantwoordelijkheid om aan die oplossingen bij te dragen.  

Onze inspanningen op dit vlak zijn geconcentreerd rond drie non-profit open innovatiehubs. Stuk voor stuk gevestigd op economisch en technologisch strategische locaties in Nederland. In deze hubs brengen we onze technologische expertise samen met de vele capaciteiten van onze partners. Dit versterkt op zijn beurt onze positieve maatschappelijke impact in connectiviteit, entertainment en duurzaamheid. En het helpt om ons grote doel te bereiken: plezier en vooruitgang met elke verbinding.  

Publiek-private samenwerking zien wij als essentieel om de problemen op te lossen waar we als samenleving mee te maken hebben.

5G Hub Eindhoven 

In 2023 zetten we het onderzoek en de ontwikkeling van de 5G-toepassingen van de toekomst voort op onze locatie in Eindhoven. De 5G Hub hebben we in 2020 opgezet, in samenwerking met Brainport Development, de High Tech Campus en Ericsson. We streven ernaar om de kansen die 5G biedt te kunnen benutten als de tijd rijp is. Vooral op onze strategische focusgebieden Best Business Solutions en Secure & Seamless Connectivity. 

Een belangrijke ontwikkeling in 2023 was de benoeming van een fulltime VodafoneZiggo-manager bij de 5G Hub. Hiermee hebben we onze betrokkenheid vergroot bij het werk dat in de hub plaatsvindt. De nieuwe manager wordt ondersteund door een team van VodafoneZiggo-collega’s die een deel van hun werkweek besteden aan projecten of oplossingen voor de hub.  

Een bijzonder project in 2023 was de nieuwe samenwerking met Eviden. Het baanbrekende computer vision-platform van Eviden is samengebracht met onze 5G-capaciteiten. Computer vision heeft veel potentie voor allerlei veiligheidstoepassingen. Zoals het aantal mensen tellen in een menigte, achtergelaten bagage identificeren en checken of bouwvakkers op de bouwplaats wel hun helm dragen. Met de kracht van 5G en edge cloud computing kan deze analyse vrijwel in realtime plaatsvinden, zoals wij en Eviden met succes hebben aangetoond in de 5G Hub. 

We organiseerden in de hub ook een Tech4Business-evenement. Het doel: met bedrijven in gesprek gaan over de digitale transformatie en over wat dit betekent voor de toekomst van werken. Bij deze gelegenheid tot inspiratie en netwerken waren deskundige sprekers aanwezig van binnen en buiten VodafoneZiggo. Het evenement werd bezocht door tientallen vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. 

De Media Innovation Hub en Ziggo Sport bundelden hun krachten om de toekomst van televisie te onderzoeken.

Media Innovation Hub Hilversum 

In oktober 2023 vierden we de officiële opening van de Media Innovation Hub. Dit gebeurde samen met vele partners, waaronder Beeld & Geluid, NCP, de gemeente Hilversum, Metaverse Werkplaats, Studio XNL en Media Perspectives. Deze nieuwe locatie vormt een kernonderdeel van onze strategische pijler Endless Entertainment. De hub houdt zich bezig met nieuwe toepassingen voor entertainment, media en gaming. We leggen ons hierin vooral toe op de overgang van traditionele radio, tv en journalistiek naar meer meeslepende ervaringen.  

De mediaconsumptie blijft toenemen en veranderen. Bijvoorbeeld door de metaverse en Web 3.0. De Media Innovation Hub en Ziggo Sport bundelden in 2023 hun krachten om de toekomst van televisie te onderzoeken. En dat werpt zijn vruchten af. Met behulp van een 360° VR-headset konden we (virtueel) naast het presentatieteam zitten tijdens het Formule 1 Race Café-evenement (zie Ziggo Sport (new window)). Samen met getalenteerde en creatieve studenten zullen onze hub-experts onderzoek blijven doen naar nieuwe manieren om media te consumeren. Dit ondersteunt ons doel om meer verbinding en plezier te creëren in onze collectieve entertainmentervaring. 

Green Innovation Hub Almere 

Nederland heeft de komende tien jaar een miljoen nieuwe huizen nodig. Een groot aantal daarvan zal verrijzen in Almere. In deze groeiende stad werken we in de Green Innovation Hub samen met regionale en lokale overheidsorganisaties. En met particuliere bedrijven die gespecialiseerd zijn in alles van bouw en energie tot voeding, mobiliteit en inclusie. Op deze manier willen we bijdragen aan de ontwikkeling van woongebieden als Almere Pampus, waar straks zo’n 60.000 mensen wonen. Deze gebieden zijn een prototype voor de steden van de toekomst: sociaal inclusief en ecologisch duurzaam.  

De technische mogelijkheden en Best Business Solutions van VodafoneZiggo vergroten de mogelijkheden van onze partners om hun eigen expertise te benutten. Onze gezamenlijke innovaties dragen bij aan een groenere toekomst, in lijn met onze strategische prioriteit om  ‘Progress for Everyone’ mogelijk te maken.  

In 2023 introduceerden we in de hub een Minecraft Challenge. Jongeren kregen de kans om virtueel hun favoriete leefomgeving van de toekomst te ontwerpen. Onder de vele indrukwekkende inzendingen zat het idee om gebruikt (‘grijs’) water op te vangen en te gebruiken om energie op te wekken voor de lokale omgeving. Deze slimme en duurzame innovatie zouden we graag tot leven brengen voor de bewoners van Almere Pampus en andere ontwikkelingsgebieden. Daarom organiseren we in 2024 opnieuw een challenge, de Green Innovation Hub Contest, speciaal gericht op het vinden van praktische marktoplossingen.  

Talent van de toekomst 

Onze hubs zijn broedplaatsen voor innovatieve technologische oplossingen. Ze kunnen helpen om enkele van de grootste maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Daarnaast spelen de hubs een belangrijke rol bij de directe ondersteuning van jong talent, start-ups en scale-ups. 

Ook verschillende trainees van VodafoneZiggo voerden in 2023 projecten uit in de hubs. En we gingen partnerschappen aan met academische instellingen, zoals de TU Delft en de TU Eindhoven. We nodigden studenten uit om de locaties te bezoeken, te leren over spannende technologieën en mogelijke carrières te ontdekken. In 2024 geven we het startschot voor de tweede editie van de Green Innovation Hub Challenge. Hierbij ondersteunt de hub mkb-bedrijven met bedrijfsmodellen, engineering en meer. Alles om hen te helpen hun marktpositie te laten groeien. 

Opkomende talenten en ondernemers inspireren en helpen ontwikkelen is fundamenteel voor onze hub-aanpak: ideeën opschalen en omzetten in tastbare resultaten voor onze zakelijke klanten en andere belanghebbenden. VodafoneZiggo blijft zich de komende jaren inzetten om nieuwe en bestaande partnerschappen op te bouwen in verschillende industrieën en sectoren. Met gebruik van onze sterke punten om de ontwikkelingen in de drie hubs te versnellen en onze positieve impact op de maatschappij in het algemeen te vergroten. 

De hubs spelen een belangrijke rol bij de directe ondersteuning van jong talent, start-ups en scale-ups. 

Deel deze pagina: